fredag 21. januar 2011

Gamle kornsorter...& lykke:-))

Ren lykke da jeg fant ut at jeg kunne få kjøpt korn dyrket fra gamle kornsorter:-)
Dro opp til Brandbu og Aschim Gård..og lastet opp med kilo på kilo...på kilo:-)
Hvete, rug, spelt...emmer...Alt Bio-Dynamisk,veldig gode bakeegenskaper,høyt proteininnhold...& smaker fantastisk :-))
Har gitt det til et par stykker som til vanlig absolutt ikke tåler brød,men med disse har de ingen problemer.



Den gamle kornkvernen har fått tørket støv og er suuuperhappy for å jobbe flere ganger i uken...


Elsker denne maskinen,men skulle ønske den var bittelitt større...


Lite gjær og hever lenge... Den som venter på noe godt,venter ikke forgjeves:-)


Deilige dager til dere & Klemmmmm

13 kommentarer:

Josefine sa...

Heisan..

Jeg er veldig imponert over deg! Du er så gjennomført i matveien, skulle ønske det var meg...

Kos deg i helgen:)))

Havfruen sa...

jeg baker dansk rugbrød uten hvetemel...med surdeig. Prøver som best jeg kan å unngå hvete...og røyk, hehe:)
Imorgen pizza med kylling, søndag elgsteik.....bare jeg er uten røyk er jeg fornøyd;))
Nyt helga, klemmings fra meg;)

FO - 2 sa...

Dette er skikkelig mat, ja!
Nyt det, og kos deg med brødet. :)

God helg, kjære deg! :)
KLEM.

Ramme Alvor sa...

Det såg godt ut, kjende brødlukta heilt hit :)

God helg og klem!!!

Anne sa...

Den som hadde hatt tid og krefeter du..., men med to mannfolk som også skal fores får det jaggu så mye brød skal jeg si deg at jeg har helt gitt opp å elte selv. Men klart, Guri over her har et poeng, en skulle unnvært hvetemel i mye større grad. Ikke minst jeg som samtaler mye med diabetespaisnter vet jo hva det gjør med kroppen, sukk..., men vanskelig ja. Men gfaktisk da, som et lyspunktoppi dette har jeg blitt mye flinkere til å lese varedeklarasjoner, og det blir en litt klok av sjø, og velger vel kanskje derfor hakket sunnere enn før.

Men du Randi, har jo alltid vært en reser på området :-)

God helg til deg snuppa.

pudelflicka sa...

Vad du är duktig. Skulle önska du bodde lite närmare så vi kunde göra mat tillsammans.
Kram

GundaM sa...

så spennende da med gamle sorter og så flink du er til å bake da!!! Må nok si jeg er den som kjøper ferdig og det mange ganger i uka med en tenåringssønn som begynner bli like lang som sin far, minst ;)

og ang det akvariet ja ;) ser dere har vært igjennom samme runden, problemet her er at vi har en gml malle som vi har hatt i 15 år nå og den har sjarmert Mr E i senk så mens han venter på at den skal ha hatt et fullverdig liv kjøpes det inn litt hai, litt annet smått mens en vneter på denne mallas død....HIhi, men nå ser det ut som en blogger er interessert i uhyret, vi får se om det blir litt mere space der nede etterhvert ;)

god søndag videre til deg !
klm

JULIEK sa...

Åja husker vi snakket om gamle kornsorter forrige kurs. Så flott da at du fant. Nå ses vi snart : )

Anonym sa...

Du är såå duktig!! Skulle inte orka den processen...men lite tur har jag ju allt..;-) En dotter som är intresserad av bakning, och att det ska vara nyttigt. Så kanske en dag...Hihi..

Ha det gott!
p.s Instämmer i din tanke, som du skrev hos mig för ett tag sen..Kram!

Josefine sa...

Hei på deg...

Bare innom for å ønske deg fortsatt fine påskedager! Håper du nyter livet og at solen skinner hos dere også. Vi har hatt 18 grader i dag, helt utrolig.

Kanskje du koser deg i drivhuset om dagene..?

Tusen takk for koselig hilsen. Blir alltid glad når du stikker innom, stoor påskeklem fra meg

Hege sa...

sv: tusen takk for fin kommentar :-)!
Så inspirerende at du har vært vegeterianer (og veganer) så lenge! Og at sønnen din også er veggis og inspirerer andre til å være det. Kjempebra!
Så spennende at du er dyretolk! Jeg har ikke satt meg sånn inn i hva dette går ut på egentlig, men skal lese om det. Har hørt litt om Sissel Grana bare :-).. Spennende saker!

Så fin blogg du har :-) jeg skal kikke mer rundt her. Legger bloggen din til på bloglovin og følger den fast. :-)

Hege sa...

sv: ja, kanskje noen gjør det, men jeg vil tro dette er mindre utbredt.. De fleste hundene jeg kjenner til bor inne og får lange gode turer hver dag. Men det er vel ikke alle som er så heldige. Poenget mitt var vel mer at hunder generelt har det langt bedre enn kaniner. Kaniner blir stuet inn i små bur, gitt som leketøy til unger og så blir de glemt etter et år, de får ikke riktig mat, får ikke prate kaninsk med andre kaniner osv. Det er så mange sånne triste kaninskjebner her i landet. For ikke å snakke om kaninene som blir brukt som avlsmaskiner, eller de som står i så små bur at de ikke får beveget seg, og blir fôret opp til det abnormale for å bli brukt til kjøtt.. Det er så trist.

Jeg vil jobbe med å heve statusen til kaniner her i Norge. :-)

Men du.. som dyretolk.. Tolker du ut i fra bilder også, eller kun ved å ha dyret fysisk der? Jeg synes sånt er så utrolig spennende, og har vurdert å prøve en gang, men er litt usikker også.

Elisabeth sa...

Så gøy å lese om. Jeg rasket med meg en pose ekstra finmalt (sammelt) svedjerug på Matstreif i høst, og har prøvd meg litt fram med den. Elsker smaken og har prøvd meg meg litt forskjellige bakemåter. Vanlig gjærmengde og kort heving, lite gjær og langheving, men synes det er vanskelig å få godt bakeresultat med bare svedjerug. Smaken er nydelig, men det blir litt for vått og kompakt til tross for lang steketid. Hvordan gjør du det?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...