fredag 27. mars 2009

D for...



Flere innlegg finner dere hos Petunia:-))


Dyrene våre og Dyrekommunikasjon

Det kunne vel ikke bli noe annet så respekt jeg har for dyr..

Vi begynner med den vel omtalte Chiquita:-)


Så er det Cactus som vi fant når hun var ca.3 uker på motorveien ved Råde(i midtrabatten stod hun og var så liten at hun ikke kunne gå omtrent!!)


Rosso og Indie på tur før det var masse snø og båndtvang..Nå snør det bøtter og spann igjen forresten!!

Så måtte jeg jo ta med noen av hønene.Ikke sant Bente?



Deilig bilde av Inka og Emilio som koser seg:-))


Denne skjøningen skifter navn til tider,men tror det er Goa nå.. Han var så redd at vi nesten ikke kunne klappe han,men etter halvannet år kan vi nå tilogmed ha han på armen:-))


Så avslutter jeg med litt om dyretolk/dyrekommunikasjon..Har skrevet noe om det før,så for enkelte er det repitisjon+litt ekstra..

Da jeg begynte å blogge var egentlig med tanke på at jeg ikke skulle skrive noe om dyrekommunikasjon her.Ikke fordi jeg skammer meg over det;tvert imot..Opplever at i bloggverdenen er det så utrolig mange hjertevarme mennesker,i motsetning til det som kalles den "alternative..
Men mange har spurt og nå vil jeg fortelle litt om det.
Brukte lang tid på å finne de rette lærerene for meg. De viste seg å være i Sverige.Etter flere turer dit på kurs i kommunikasjon og kommunikasjon/healig begynte jeg etter hvert å reise rundt å ta "oppdrag".Det er alle typer mennesker som ringer og vil ha hjelp eller bare høre hva dyret deres har å fortelle.Når jeg kommer får jeg noen få data om dyret,renser hodet mitt for all "støy" og lytter,skriver og spør.Det er som om jeg kommer inn til et bibliotek,og noe får jeg tak i og annet ikke.Alle dyr er forskjellige som oss.. De kan være humoristiske,sjenerte,skravlebøtter og utålmodige etc.Mye vil de fortelle,og noe hender det at de ikke vil snakke om.Jeg presser de aldri.Ofte sier eierene at "så rart..det stemmer det du sier"Det er vel ikke rart!Jeg forteller jo bare det dyret har sagt:-)De fleste gangene er det utrolig koselig,og noen få ganger ikke.Noen tror at jeg bare skal fikse ting.Sånn er det ikke!Dyr har fri vilje som oss mennesker,og vil de ikke slutte å bjeffe,så vil de ikke.Til de pleier jeg heller å anbefale adferdspsykolog.Noen tar på seg skyld for alt..andre har skjønt det ikke er deres feil.
Desverre er det en god del dyretolker som jobber på en litt underlig måte.De tar imot bilde,snakker med dyret hjemmefra og sender mail til eieren.Da er det lett og gå glipp av mye viktig informasjon.Noen tolker eieren via dyret..det er det jo ingen mening i..
Nå for tiden har jeg valgt å legge det litt til side,og gjør det bare i tilfeller hvor jeg kjenner dyr og eiere så godt at det blir fruktbart og fulgt opp..

Et av mine høyeste ønsker er at vi mennesker vil ta dyrene på alvor..
Vi kaller oss intelligente(og ofte dyrene uintelligente),men hvem er det som raserer
jorden og kjører økonomien til h......?
De har en stor forståelse for alt liv vi på mange sett har valgt oss vekk ifra,og er mye klokere enn vi orker å ta inn(for det blir igjen et stort ansvar i forhold til hvordan vi behandler de..)

19 kommentarer:

Rune Eide sa...

Din "D" var spesiell, men meget opplysende. Jeg er nok den fødte skeptiker, men lever etter Kardemommeloven. Lykke til videre!

PS Takk for hyggelig kommentar!

Hobbygåsa sa...

Det er veldig interessant det du forteller, og jeg er glad jeg sjelden avviser ting som usannsynlige. Da går man glipp av fryktelig mye tror jeg. Flotte bilder av dyrene, og jeg blir varm om hjertet hver gang jeg blir minnet på denne stakkars pusen som satt midt i veien - jeg er så glad den ble tatt med hjem til dere! Ha en flott helg i snøværet - her laver det også ned!! Klem!

pudelflicka sa...

Genom att ha lärt känna dig har jag faktisk fått en ännu djupare kontakt med mina djur och förstår nu hur olika de är.
Nellie sitter nu i mitt knä med huvudet gömd i min armhåla.I helgen ska hon vara hos sin lilla kompis Nina och det tycker hon om.
Trevlig helg till dig och dina.
Kram Hedvig

Ruth sa...

Interessant. Vikommuniserer vel alle med dyr vi er glade i, selv om det bare er gjennom kroppspråk og fakter - og jeg ser slettes ikke bort ifra at noen kan gjøre det på et enda dypere plan.

Herlige bilder var det også.

Inger sa...

Spennene og interessant lesing! Herlige bilder av flotte dyr. Jeg elsker dyr og skulle gjerne hatt mange, men foreløpig klarer vi oss med en liten pus :)

Ha en flott helg!

Anonym sa...

Spennende bidrag du har lagt inn og med flotte dyrebilder.
Ha en fin helg der du er!

amylin sa...

Så interessant! Flotte bilder av fine dyr!

Bente sa...

Åååhh...endelig et bilde på hønene dine!! Holdt på å trille av soffaen jeg...:-) Hadde nesten gitt opp å få se de ;-)
Fiiine "hønepøner"...og de andre dyrene såklart!!
Stooor klem fra meg!!

Havfruen sa...

Det herligste D-innlegget!! For det 1. nydelige bilder av Dyr. For det 2. Meget interesant det du skriver om Dyrekommunikasjon.
Hvor ofte gjør ikke vi mennesker feil i kroppspråk og holdning i forhold til dyr? Veldig ofte desverre. Så blir de misforstått men det er vår feil.
Et flott innlegg Randi:)
Majorklem herfra:)

Petunia sa...

Så interessant, Randi! Et virkelig flott innlegg. Du skulle fått lyttet til Jølle om du bodde her i nærheten. Jge lurer ofte på hva som røre seg inne hodet på den gutten. Hvorfor han er så hengivende og kosete og "sorry".I øynene ser ut som han bærer en stor sorg i livet, men er verdens lykkligste gutt i kropsspråk.
En artig skrue:)
Takk for et herlig innlegg:)

VALKYRIEN sa...

Veldig spennende lesning! Har selv en hund fra Foreningen for Omplassering av Dyr - (hund nr. 2 derfra faktisk), og har vokst opp med hund. Har dyp respekt for dyrs instinkter og kommunikasjonsevne. Opplever stadig at min hund forstår ting på sin måte, uten at jeg dermed menneskeliggjør han. Han skal jo ha lov til å være hund!

Spennende å lese om dette!

TorAa sa...

Der sa du det, om hvordan mennesker betrakter dyr som uintelligente.
Så sent som den gang jeg gikk i folkeskolen, på 50-tallet, lærte vi at dyr kun har instinkter og tenker overhode ikke.
Vi har hatt katter gjennom årene. Og det må jeg si: Svært intelligente og smarte.
En av kattene skyver tilside døren til garderobeskapet på soverommet.
Klatrer til topps og skyver døren tilbake på plass igjen. Vil være i fred.
Er vi sent ute med maten, har de sine lyder for det. Når de hopper opp på fanget eller i sengen, er det andre lyder.
Og når de lurer på noe, er det atter andre lyder. osv osv.

Glimrende innlegg;))

Mitt hvite hus sa...

Herlig løsning på ukens bokstav... Så mange fine dyr du har..Har to Bernere og en katt selv. Utrolig spennende med dyretolkning... Har prøvd det selv også=)
Nyt helgen O=9

Anonym sa...

Et veldig interessant innlegg! Stå på og vær glad for dine evner!

Jeg har dyr selv, og prøver så godt jeg kan å hjelpe de firbente som ikke har det så bra.
Kan du fatte at såvidt mange mennesker behandler dyr til de grader respektløst?!?

Hos meg er de i hvert fall høyt elsket og respektert for den de er!

Vestlandsjenta! sa...

Jeg har stor tro på det meste og syns ikke dette er litt merkelig! Har jo sett hesteviskeren så tenker det meste er mulig!! Jeg skulle gjerne gjort mer for dyr enn jeg gjør nå, men jeg jobber alt for mye så ville ikke latt dyr være så mye alene... Strålende og personlig D dette!! Ha en flott helg videre!

FO - 2 sa...

Dette var den perfekte D'en for deg ja. :)
Herlig bildeserie "familien" deres.
Husker da du fant lille Cactus ja.
Godt å høre at den har det bra.
Jeg liker engasjementet ditt og hensiktene dine.
Spennende.

Vi har tre katter, og det er lett å se de ulike personlighetene.
Jeg er utrolig fascinert av måten dyr tiltrekkes Malin her.
Og hun, ja hun elsker dyr!
Alle dyr blir rolige i hennes nærhet. Det er noe helt spesielt med denne jenta mi, og det merker åpenbart dyrene også.

Alle skapninger, uansett hvem, er like viktige i og med sitt eget liv.
Det er viktig å huske på!

Unknown sa...

Dette var ein spesiell og utruleg interesant D:0)
Kjenner det svir litt i auga over den stakkars kattungen og voffsen som var så redd....
Ser jo her og at dei tre kattane våre er forskjellige og har ulik væremåte....
Tusen takk for ditt konstruktive og opplysande bidrag, Randi!!
Stor klem

Vanja sa...

Kjempefint d bidrag, og så flotte bilder av dyrene. Lille "Goa" var ubersøt syns jeg:-)
Min datters venninne har brukt dyretolk på sin hest, veldig intressant...og hesten er idag en glad hest:-)
Ha en flott søndag, klem Vanja

Viola sa...

Så interessant! Jeg har i det siste blitt litt nysgjerrig på dyretolkning, hva det er.. Om det virkelig går an.. Det lyder spennende.. Kunne godt ha tenkt meg og lært det selv.. Du har vakre bilder. Og glad for å høre at du tok deg av katten som havnet midt i veibanen. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...